محافظت از فایلها

محافظت از فایلها

محافظت از فایلها

محافظت از فایلها

یکی از دلایل خوشنامی ویندوز XP این است که بر اساس تکنولوژی ویندوز NT ساخته شده است، یعنی بر پایه سیستم عاملی که از اکثر رقیبان خود امن تر است. در شرایطی که کامپیوترتان جزء یک محیط شبکه (از جلمه اینترنت) است که احتمال دارد کاربران دیگر بتوانند به سیستم شما دسترسی پیدا کنند، امنیت مهمترین مسئله است. امنیت ویندوز XP موضوع پیچیده ای است. خوشبختانه فقط چند مسئله کوچک وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. اگر از کامپیوتری که در منزل دارید استفاده می کنید، همان تنظیمات امنیتی پیش فرض احتمالاً خوب هستند، هر چند تغییر دادن آنها کار کم و بیش ساده ای است.

در کار عملی های این بخش با امکانات امنیتی اصلی ویندوز XP آشنا می شوید. ابتدا یاد می گیرید که چگونه برای فایلهای خود مجوز تعیین کنید. مجوزها به کاربران بخصوصی داده می شود تا آنها بتوانند به فایلها دست پیدا کنند. تنها در صورتی می توانید از مجوزها استفاده کنید که کامپیوترتان عضو یک حوزه باشد (مثلاً در یک شبکه جمعی بزرگ). اگر یک شبکه خانگی یا اداری کوچک دارید (با نام گروه کاری)، می توانید از دو کار عملی اول این بخش صرف نظر کنید. دو نوع مجوز وجود دارد: محلی و اشتراکی. مجوزهای محلی مربوط به فایلهایی هستند که روی درایو سخت شما وجود دارند. افرادی که وارد کامپیوتر شما می شوند برای دست یافتن به فایلهای شما باید مجوزهای صحیحی داشته باشند ه به نام کاربری آنها نسبت داده شده باشد. مجوزهای اشتراکی مربوط به فایلهایی هستند که شما در دسترس کاربران دیگر شبکه قرار می دهید (کاربرانی که لزوماً بور مستقیم وارد کامپیوتر شما نمی شوند). در بخش 6 درباره به اشتراک گذاشتن فایلها توضیح داده شد. مجوزهای محلی و اشتراکی نیز با هم رابطه دارند. این رابطه را این طور تصور کنید: تمام کاربران باید مجوز محلی مناسبی داشته باشند. برای آن که کاربری از طریق شبکه به کامپیوتر شما دسترسی پیدا کند باید مجوز اشتراکی نیز داشته باشند. برای مثال کاربری که دسترسی اشتراکی دارد ولی دسترسی محلی ندارد، اصلاً نمی تواند به فایل دسترسی پیدا کند.

چه در یک گروه کاری باشید و چه در یک حوزه، می توانید از بقیه کار عملی های این بخش استفاده کنید. شما یاد می گیرید که چگونه فولدرها و فایلها را رمز گذاری کنید تا فایلها برای کسانی که به عنوان کاربر متفاوتی وارد کامپیوترتان می شوند و از آن استفاده می کنند بطور کامل غیر قابل خواندن شود. شما یاد می گیرید که وقتی می خواهید کامپیوترتان را ترک کنید چگونه ایستگاه کاریتان را قفل کنید تا وقتی برای مدتی طولانی بیرون نمی روید مجبور نباشید خارج شوید و دوباره وارد سیستم شوید. همچنین یاد می گیرید که چگونه برای محافظ صفحه خود کلمه عبور بگذارید تا مواقعی که فراموش می کنید ایستگاه کاریتان را قفل کنید به شما کمک کند. در نهایت یاد می گیرید که چگونه کلمه عبور هنگام ورود خود را تغییر دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد